سفارش تبلیغ
صبا ویژن

رابطه صنایع دستی با گردشگری در ایران

برای اینکه بدانیم رابطه صنایع دستی و جذب توریست چیست؟ ابتدا نیاز است بدانیم که به چه کسی توریست گفته می‌شود و مفهوم عمیق آن چیست؟ بنابراین با هنر دیبا همراه باشید تا رابطه میان این دو را به صورت مفید بررسی کنیم. این مهم که جذب توریست می‌تواند به اقتصاد شما نیز کمک شایانی کند را هرگز فراموش نکنید و در صورتی که به این موضوع اشراف کامل داشته باشید، بخوبی می‌توانید از مزایای اقتصادی آن بهره مند شوید. بنابراین این مقاله را از دست ندهید!

توریست کیست؟

توریست یا گردشگر، کسی است که به محلی غیر از محل زندگی خود برای مدتی کمتر از 12 ماه مسافرت کند و هدف از ماندنش کسب درآمد، در آن محل سفر کرده، نباشد. بنابراین بدون هدف کسب درآمد، و با هدف گردشگری و صرف هزینه خواهد بود. نکته نیز همین هست که صنایع مرتبط با توریست در کشورهای مختلف به شدت مورد توجه قرار گرفته است. برای مثال کشور ترکیه در راستای جذب توریست توانسته منافع بسیاری را کسب کند که بر کسی پوشیده نیست.

جالب است بدانید واژه توریست برای نخستین بار در قرن شانزدهم و در فرانسه مطرح شد. در ابتدا توریست به اشراف زادگانی گفته می‌شد که برای تکمیل تحصیلات و کسب تجربه های لازم زندگی اقدام به مسافرت می‌نمودند. بعدها در فرانسه این اصطلاح درباره ی کسانی به کار می رفت که برای سرگرمی و وقت گذرانی و گردش به فرانسه سفر می کردند و بعدها با تعمیم بیشتر به کسانی اطلاق می شد که اصولا به این منظور به سفر می رفتند.

گردشگری در ایران

با توجه به سفرنامه‌هایی که به جای مانده به این نتیجه می‌رسیم که آنچه از قرن دهم تا قرن چهاردهم میلادی وجود دارد، گردشگری توسط مردمانی است که از منطقه جغرافیایی ایران پیش از دوره های اسلامی است به کشورهای خاورمیانه و خاور دور، مانند ژاپن و اروپا سفر می‌کردند. این گردشگران گزارش سفر خویش را در کتاب‌های جغرافیایی یا در پژوهش‌های تاریخی ارائه داده‌اند و در این دوران خبری از رفت‌ و آمد گردشگران اروپایی و مردمان غربی نیست و انگاری آنان هیچ گونه علاقه‌ای به گردشگری نداشته‌اند. گاهی به یک جهانگرد و تاجر یهودی غربی در بلاد شرق برمی‌خوریم. از قرن پانزدهم به بعد، به ویژه در قرن هفدهم می‌بینیم که جریان گردشگری به‌طور دقیق به عکس جریان یافته است. جهانگردان مهم را غربیان تشکیل می‌دهند که به سرزمین‌های شرق روی آورده و گزارش‌های گوناگونی از آداب، میراث فرهنگی، شیوه‌های حکومتی، اجناس و محصولات شهرهای اسلامی داده‌اند و خبری از جهانگردان مسلمان نیست یا اگر رحله‌هایی وجود دارد، در محدوده سفر حج و از منطقه‌ای اسلامی به منطقه‌ای دیگر است.

حال باید بدانیم گردشگری در ایران نیز از دیرباز تا کنون رواج زیادی داشته که البته با توجه به شرایط شیوع کرونا ضربه بزرگی به آن وارد شد. شاید البته گردشگری ایران به واسطه شرایط مختلف آنچنان که باید برای توریست خارجی جانیفتاده است اما باز هم شاهد گردشگران خارجی هستیم.

رابطه صنایع دستی با گردشگری در ایران

تاثیر صنایع دستی در جذب توریست به صورت کاملاً مستقیم و هدفمند میتواند مورد برنامه ریزی قرار بگیرد. گردشگری، بزرگترین مجموعه‌ی خدماتی جهان است که روز به روز بر عرصه‌های کاری، ابعاد و اهمیت آن افزوده می شود و طبعاً جایگاه رفیع تری را در اقتصاد جهانی به خود اختصاص می دهد، امروزه گردشگری که از آن با عنوان «صنعت گردشگری» هم یاد شده است در برخی از کشورها که به مرحله‌ی توریسم صنعتی رسیده اند، سهم بسیار بالایی را در تولید ناخالص ملی و درآمدهای ارزی کسب کرده است.

در این میان باتوجه به صنایع داخلی، خرید صنایع دستی نقش اساسی در جذب توریست محسوب می‌شود. بویژه در کشور عزیزمان ایران شهرهایی همچون شهر تاریخی اصفهان قطب اصلی این موضوع قرار دارد. خرید یادگاری و به خصوص صنایع دستی از فعالیت های جدایی ناپذیر گردشگران می باشد. در نتیجه، باید به منظور رویارویی با تقاضای گردشگران، صنایع دستی مناسب و شایسته تولید و عرضه شود. یکی از عواملی که موجب رضایت و خشنودی گردشگران می شود، خرید صنایع دستی با کیفیت و اصیل است. عرضه صنایع دستی به گردشگران هم چنین موجب رشد و شکوفایی اقتصاد جامعه محلی می شود و تراوش و نشت درآمدها را کاهش می دهد. در این امر، زنان جامعه میزبان نیز می توانند سهم عمده ای را بهره مند شوند.

جمع بندی

حال با تمام این تفاسیر می‌توان به نقش پر رنگ بازاریان در ایران برای صنعت گردشگری حساب ویژه باز کرد و باید توجه داشت که هرچه به صنایع دستی بال و پر داده شود، از جانب گردشگری نیز تقویت خواهیم شد. البته با پیشرفت روز افزون تکنولوژی بویژه در کشور عزیزمان ایران که حتی با وجود تحریم‌های ظالمانه توانسته از تکنولوژی روز تا حدود زیادی عقب نماند، صنعت تولید محصولات سنتی نیز سرعت بیشتری نسبت به ادوار گذشته داشته است. امیدواریم با خواندن این مطلب شما را برای ورود به این صنعت و توسعه گردشگری تا حدودی مشتاق کرده باشیم. در صورت نیاز به مشاوره می‌توانید از طریق ارتباط با مشاورین هنر دیبا اطلاعات مورد نیاز خود را برای ورود به این حوزه دریافت نمایید.